En lokaltidning är ett viktigt nav i en stad och den påverkar förstås också näringslivet i hög utsträckning. I fredags intervjuade vi Kalle Sandhammar som är vd och chefredaktören för Upsala Nya Tidning. Ljudkvaliteten har varit ett problem under flera lajvsäningar och tyvärr blev det ett problem även denna gång.

Det blev ändå ett bra samtal om mediabranschens utveckling och framtid. Att vara företagsledare i en organisation som funnits i 130 år i en bransch som präglas av sociala medier och ny teknik ställer höga krav. Och även om Kalle berättade att betalningsviljan ökat under pandemin, så finns det en accelererande konkurrens från bloggare, sociala medier och andra aktörer.

Unt får ibland kritik för att de inte lyfter näringslivet och företagarna i staden mer. Många företagare är dessutom rädda för att bli kontaktade av media, eftersom de vet att en journalist ofta är mer intresserade av skandaler än framgångssagor. Ett faktum som vi faktiskt hann diskutera kort i fredags.

Jag måste ändå säga att det hänt mycket på Unt de senaste åren… Entreprenörsstaden är ett konkret exempel på effekterna av projektet Affärsänglarna som Unt drev för några år sedan. Det var där jag och Thomas lärde känna varandra. Det var också då som vi skapade Företagsänglarna som sedan investerade i vår första start-up Swedish Tonic.

Det är i mötet mellan människor som nya idéer och företag blir till. Och självklart har både Unt och Kalle Sandhammar en viktig roll i entreprenörsstaden Uppsala. Nu har jag och Thomas bestämt oss för att spela in sändningarna i förväg, så att nyfikna entreprenörsvänner får chansen att lyssna på våra samtal. Men är du nyfiken vad vi pratade om i fredags? Då kan man göra ett försök att lyssna med ett par hörlurar 🙂 Här är fredagens intervju:

https://www.facebook.com/watch/?v=315383099726719&extid=n76j0XPk7qeROnTG