Vad är en bra idé?
Enkelt uttryckt skulle vi kunna säga att det är en idé som går att kommersialisera. Och hur vet vi om det går att kommersialisera? Det är här varumärket kommer in i bilden. Det är ett starkt verktyg att ge en idé kommunikativ kärna tidigt i ett företags liv. Om vi kan hitta något som landar i målgruppens hjärta ser vi om idén har bäring på riktigt. Samtidigt har vi ökat bolagets värde med miljontals kronor.
Det innebär också att själva produkten kan vara precis hur banal eller komplex som helst. Det avgör inte dess värde. Varumärket blir en sorts en kanariefågel för dess säljbarhet.
Efter att ha gjort över 100 grafiska identiteter till startups har jag följt en stor grupp entreprenörer på deras resor. Jag har själv startat ett tiotal bolag i olika branscher. Under de här åren har jag lärt mig att aldrig kasta en idé under bussen innan jag landat i dess kärna och med det också förstått dess kommersialiseringspotential. Ibland sätter magkänslan käppar hjulet för vår förmåga att bedöma något på djupet. Och det är svårt att bryta genom magkänslan. Men det som är svårt ger ofta det som är mest värdefullt.
Ett exempel på en enkel idé som hittade djup med varumärket:
Astronut säljer nötter på burk. Enkelt så. Men produkten handlar egentligen om att förändra sättet vi konsumerar nötter. Det är utgångspunkten för en reflektion som landade i varumärket Astronut – en produkt för de som är på gång uppåt. Inte har tid att få kladdiga fingrar. Helt plötsligt har vi gått från något som folk sett förut till en helt ny sorts produkt.
Jesper Holm är designer med fokus på varumärkesarbeten. Han är specialiserad på att gå in tidigt i bolag som delägare/investerare och driva designarbetet i kritiska skeenden.