half-img-3

Är det någon mer än jag som har försökt nå det man kallar kundtjänst när något problem dykt upp? Tänkte väl det.

Vi tjatar gärna med all rätt om företagsklimatet, men hur är det egentligen med kundklimatet i Sverige? Kan du som betalande kund förvänta dig att det företag som du köpt en vara eller en tjänst av hjälper dig när det strular? Troligen inte.

Problem nummer ett är att hitta kundtjänst. Många företag blandar ihop kundtjänst med FAQ, dvs automatiska svar på vanliga frågor. Visst kan det lösa problem, men får man inga svar där då kommer problemet. Hur kan man få prata med en riktigt människa. Men för att komma dit behöver man vara en modern Sherlock Holmes. Man snurras oftast runt och hamnar i någon ny anonym algoritm. Fan vad jag hatar det.

Samtidigt verkar samma företag ha hur mycket resurser som helt att ringa mig hur ofta som helst och sälja sina tjänster. Saker som jag varken bett om eller behöver. Är det bara skaffa nya kunder man har som mål, inte behålla de gamla?

Jag förstår att man skall ha automatiserade svar på vanliga frågor, jag förstår att det är dyrt med kundservice. Men glöm aldrig bort att en kund som är dyr att fånga är ännu dyrare om den försvinner. Därför måste man vårda den.

För när jag som kund klickar på ”kontakta oss” och hamnar i en algoritm. Då har man som företag inte fattat ett skit. Här finns ett marknadsgap för den som inser att den bästa säljaren är den som här bäst service. Då kan man säga att man har kundtjänst.

 

Entreprenörspodden