140 meter fram skymtar hålet på den perfekt klippta greenen. Han älskar sin golf, spelar gärna flera gånger i veckan och har gjort det under många år. Han väljer ut en järn 9:a och tar in sikte mot hålet. Hans lika golfpassionerade kompis är med på rundan och utbrister innan slaget ska ske: ”Jag vet att du siktar mot hålet men bara så du vet siktar dina fötter 30 meter åt höger”. Mycket riktigt, så var det. Denna golfanekdot fick oss att tänka till.
Vi såg detta scenario framför oss som en bild, ett foto. Golfaren som ska slå är motivet på bilden och i hans huvud siktar han mot sitt mål. Golfkompisen som är med tittar på den här bilden och ser inte en man som siktar mot sitt mål, utan en man som siktar 30 meter åt sidan från målet. Även om vi själva har en stark övertygelse om vad vi vill förmedla med en bild, video eller vår marknadsföring över huvud taget så gäller det att vi får kunden att se samma sak.
Ibland är ens egen övertygelse så stark, man lägger ner otaliga timmar på att tänka på sitt eget företag. Så för oss själva känns allt solklart. Men för sin målgrupp som inte tänker så många timmar av sin vakna tid på mitt företag, hur uppfattas det i deras ögon?
Det är något som är så viktigt att vi hela tiden följer upp. I detta fall kan siffrorna tala ganska mycket. Går företaget bra och vi säljer riktigt bra av vår vara eller tjänst, så gör vi rätt. Men om siffrorna börjar gå ner eller vi inte säljer så mycket som vi önskar, vad beror det på? Någonting gör att du för tillfället inte når målgruppen i den grad som du önskar. Du kan ha världens bästa vara eller tjänst, men det spelar ingen roll om målgruppen inte förstått det. Är du riktigt bra så sprids det oftast från mun till mun, men det tar oftast lite längre tid. Vi behöver ofta marknadsföra oss på ett eller annat sätt. Och ha då denna tanke med er i bakhuvudet, jag vet vad jag vill förmedla, men vet mottagaren det?