Att kombinera avkoppling i värmen med inspirerande läsning är en väldigt bra sysselsättning. Denna gång hade jag boken ”Amazon-koden” att läsa. En väldigt välskriven bok som ger läsaren en gedigen helhetsbild av ett av världens största företag.
Extra kul då min gamla kompanjon Anna Nordlander i företaget ”The Friendly Swede” är medförfattare. Företaget som var en av de svenska pionjärerna på Amazonförsäljning runt om i världen.
Eftersom jag själv varit delaktig i två företag som säljer på Amazon – ”The Friendly Swede” och och även svenskägda Hong Kong-bolaget ”Kronemar” har jag fått en förståelse för hur Amazon fungerar och insikten i att de kommer att påverka oss oavsett vad vi tycker om det. Därför är detta en så viktig och inspirerande bok. Kanske skrämmande för en del.
Boken beskriver Amazons affärsmodell som bygger på 16 olika principer. Principer som är starkt kopplade till Amazons företagskultur och hur man arbetar. Det som alltid finns med i ett Amazon-perspektiv är kundupplevelsen eller som man beskriver det – kundbesatthet. I allt som Amazon gör jobbar man från kunden och baklänges. Därutöver har man affärsprinciperna Passion för innovation, Operativ excellens och Långsiktighet i allt man gör.
En inspirerande arbetsmetod är att man alltid är på ”Day 1”. Något som innebär att varje dag skall kännas som första dagen. Full fart framåt med andra ord.
Innovationsviljan är något annat som är en röd tråd i allt Amazon gör. Att tillåta tester och att medarbetare inspireras att ständigt försöka utmana det befintliga i stort och smått.
Boken kan ses som en utmärkt bas för att lära sig mer om ett av världen största företag och att ta lärdom om Amazons sätt att arbeta (en hel del känns igen från Jim Collins ”Good to Great”) med deras ”The flyweel”. Rätt kundupplevelse ger nöjda kunder som ger kundlojalitet vilket leder till lönsamhet. Något som gör att kunden kommer tillbaka om och om igen vilket gör att ”The Flyweel” blir omöjligt att stoppa.
Förutom många inspirerande och kloka reflektioner ger boken en grund för den som vill sälja sina varor på Amazon, så kallad tredjeparts-säljare. Här får man användbara instruktioner som gör att man kan undvika onödiga misstag när man drar igång sin försäljning på Amazon.
Amazon har ju fått mycket kritik för sitt hållbarhetsarbete och arbetsförhållanden, med all rätt. Nu har man satt fokus på dessa områden och med historien i medvetandet kommer man även att bli framgångsrik där.
Det var många som skrattade åt Amazons intåg på den svenska marknaden. Och visst var det lite komiskt med översättningar och andra brister. Men Amazon kommer att ta marknadsandelar och man skall verkligen undvika att sänka garden. Amazon kommer att lyckas i Sverige och den som vill vara med på marknaden måste ha med Amazon i bilden. Antingen som marknadsplats för de egna varorna eller som den svåraste konkurrenten.
Vill du få en bra helhetssyn på Amazon, förbereda dig på det som kommer att påverka oss mer och mer samt få väldigt bra tips om affärsutveckling. Klicka på länken och köp Amazon-koden.
https://volante.se/bocker/amazonkoden-sa-vinner-svenska-foretag-i-den-amazonska-eran/
Om du har LinkedIn och följer Anna och hennes medförfattare Margareta Boström så har du kanske sett deras adventskalender. Ett eldorado med citat och principer som du hittar när du klickar på denna länk:
https://www.linkedin.com/pulse/hela-amazonkodens-julkalender-anna-nordlander/?trackingId=