Lyckas på sociala medier - just nu

Som företag på sociala medier idag är video inte bara ”bra”, det är ett måste. Iallafall om du vill växa och och få bästa möjliga synlighet för ditt företag. Vi har under en längre tid hört hur stor roll videos kommer spela framöver och nu är tiden här. 

Stora mäktiga Meta med Mark Zuckerberg i spetsen är ett företag med många ögon på sig nu. Trots att de äger de stora plattformarna Facebook, Instagram och Messenger kan de inte stå emot TikToks enorma framfart. 

Istället för att fortsätta på sin egna bana så gör de stora förändringar i sina appar. Instagram som startade år 2010 som en fotoapp har nu blivit en videoapp primärt. Ska du lyckas där måste du skapa videos. Lika med Facebook, videos kommer nu bli ett måste om du vill växa på plattformen. 

På senaste har vi hört att många användare av Metas appar kallar det för en djungel. Nya uppdateringar har kommit var och varannan veckan och allt mer ofta kan man lyssna på Instagrams egna VD Adam Mosseri när prata om det på sitt egna Instagramkonto. (Väldigt bra konto att följa för dig som företagare om du vill hålla sig uppdaterad med det senaste från Instagram.)

Så hur ska vi tackla det här som företagare då? Många har byggt hela sin marknadsföringsstrategi efter Facebook och Instagram. Måste vi synas på TikTok nu?

Nej skulle vi säga, det måste du inte. Men det är bra att vara medveten om det. Om din räckvidd inte längre är som den brukar så är sannolikheten att förändringen i apparna är orsaken. 

Oavsett vad som händer med algoritmerna så ska fokus alltid vara att skapa bra och engagerande inlägg för din målgrupp, där de finns. 

Så vad som händer här framöver ska bli kul att följa, men just idag… testa göra en video. 

Entreprenörspodden