“If We Can’t Make it There, We Won’t Make it Anywhere“ Juan Carlos Mauritz – Ordförande Nordic-China Startup Forum, Partner & CSO Nordic Apiary
Det årliga Nordic-China Hi-Tech Weeks, version 2021 lanseras nu torsdag 25 Mars 11:00-12:00 CET på Zoom från studio i Stockholm. Som mycket annat bra och coolt startade det hela med en studentfest på Värmlands Nation i Uppsala 2016. Idag är det Europas största Kina-markandsplattform för tech-entreprenörer som vill skala sina lösningar till Kina och Asien.
Varför ökar intresset för Kina bland europeiska entreprenörer och innovatörer? Och varför engagerar sig 100-tals unga nordiska talanger och studenter över hela Norden i Nordic-China Startup Forum? Pandemi, politiskt storbråk och en oroande situation om mänskliga rättigheter till trots.
För mig som svensk och europeisk entreprenör. Är Kina en benchmark för framtida nordiska globala prestationer i en snabbt föränderlig värld. En benchmark för andra framtida tillväxtmarknader som övriga Asien och Afrika.
Det finns inget som garanterar eller pekar mot att länder i dessa framtida storekonomier. Kommer att ha en positiv preferens för Europa. Eller dela våra antagna europeiska värderingar. Utvecklingen i Indien, illustrerat i en SVT dokumentär är ett bra exempel på den kommande problematiken. Världen förändras, we need to deal with it. Framförallt, som en liten exportberoendeekonomi, måste vi säkra tillgång till tillväxtmarknader för våra enskilda entreprenörer och innovatörer.
Det är avgörande för nordisk välfärd och välstånd. Att nordiska entreprenörer, teknik- och affärsmodeller har tillgång till- och kapacitet att konkurrera på de mest konkurrenskraftiga och mest avancerade marknaderna i världen. Oavsett var dessa må vara.
Den marknaden är idag Kina och blir alltmer så. Om vi inte kan lyckas i Kina idag. If we can’t make it there, we won’t make it anywhere. Vi kan inte ta det för givet, utan måste arbeta proaktivt.
För teknikentreprenörer och innovatörer, som vill ha global impact med vad man sysslar med. Som söker maximera sina affärer- och tekniska genomslag globalt de kommande 30 åren. Ligger svaren i Kina och Asien. När det gäller Kina finns det ett antal faktorer som skapar möjligheter för nordiska teknikbolag idag:
Kina är en växande och mognande ekonomi: År 2030 kommer Kina att vara dubbelt så stor som den amerikanska ekonomin. Samtidigt som marknaden växer och blir tuffare konkurrensmässigt, så blir det allt enklare att göra affärer i Kina. Kina har ett historiskt bevisat track-record av förbättrat och mognat affärsklimat för utländska företag. Trots vad du kanske tror är denna trend uppåtgående. Detta i världens största still-to-be privatiserade marknad.
“Match Made in Heaven” mellan kinesisk efterfrågan och nordisk tillgång: Nordisk styrka inom Industry 4.0 och hållbarhet vis-á-vis Kinas två stora tekniska samhällsomställningar. En pågående grön- och en digital transformation.
Grön omställning: Kina står idag för kring 30% av globala utsläpp, 70% av den globala kolproduktionen och Asiens snabbast växande urbana befolkning. Kina har nu beslutat att nå peak emissions 2030 och carbon neutrality tom 2060. Redan före dessa beslut var Kina den största marknaden för Cleantech och Smart City-lösningar. Enorma möjligheter att påverka klimatet och göra affärer finns nu när Kina tar sig an utmaningen att implementera sina mål.
Digital utveckling: Digitalisering kommer delvis att driva den gröna omställningen. Här är den kinesiska Enterprise Software marknaden perfekt för Norden. Med en låg konsolidering kring 20% i en stor marknad som fortfarande växer. Snabb digitalisering och grön omställning. Detta tillsammans med en fortsatt tillväxt av kinesiska små och medelstora företag med ökande kostnader. Som söker att effektivisera sina affärsprocesser. Nordiska Enterprise Software företag är här väl positionerade.
3. Nordic Impact: “Nordics” “Beiou” (北欧) är idag bland de mest sökta orden på flera av de största kinesiska e-handelsplattformarna. I Kina är Norden fortfarande synonymt med kvalitet och innovation. Att vara “nordisk” är attraktivt i Kina och har man tur kan man ha förtur framför företag från andra länder. Det finns också ett ökande antal nordiska gemensamma och separata myndighetsstödda initiativ. Vilka kan hjälpa dig att komma långt i dina första steg mot Kina och Asien.
Det vi ser i Kina idag kommer att hända på andra framtida tillväxtmarknader. Norden är dåligt förberett att ta sig an resten av Asien och det framtida Afrika. Var den globala tillväxten ligger de kommande 100-åren. Kina kan vara vår benchmark för framtida nordiska prestationer. Om vi kan lyckas i Kina idag. If we can make it there, we can make it anywhere.
Dessa drivkrafter är anledningen till att Nordic Innovation House Hong Kong, Nordic Apiary och Nordic-China Startup Forum samarbetar med nordiska och kinesiska myndigheter för att etablera Nordic-China Hi-Tech Weeks (HTW). Som en ledande kanal för nordiska Tech-Scaleups som vill skala sina lösningar och affärer till framtidens största och mest avancerade marknad. HTW sponsrar 30 nordiska teknikbolag med ett matchmaking program till Kina x2. Virtuellt hösten 2021 och med en resa hösten 2022.
Välkommen att delta i HTW 2021-lanseringen nu torsdagen den 25:e mars 11:00-12:00am Central Europeisk Tid @Zoom för att lära dig mer. Registrera dig via Eventbrite här eller spar Zoom länken och delta på dagen:
Vi behandlar personuppgifter och använder cookies på vår webbplats i enlighet med vår integritetspolicy. Vissa cookies krävs för att ge dig åtkomst till webbplatsen, medan andra används för att uppgradera din användarupplevelse och är frivillig att acceptera. InställningarSpara ditt valAcceptera alla
Samtyckesinställningar
Sekretessöversikt
Vissa cookies krävs för att ge dig åtkomst till webbplatsen, medan andra används för att uppgradera din användarupplevelse och är frivillig att acceptera. Välj nedan om du samtycker till att vi bearbetar cookies för att aktivera och analysera tillhandahållandet av funktionaliteter från tredje part (t.ex. plugins för sociala medier) och förbättra din användarupplevelse genom att analysera din användning av webbplatsen.
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cf_bm
1 hour
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_cfuvid
session
Calendly sets this cookie to track users across sessions to optimize user experience by maintaining session consistency and providing personalized services
aelia_cs_selected_currency
1 day
Aelia sets this cookie to ensure that the website displays the correct pricing to customers according to their billing country.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
New Relic uses this cookie to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
lang
session
LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
li_gc
6 months
Linkedin set this cookie for storing visitor's consent regarding using cookies for non-essential purposes.
lidc
1 day
LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
sp_landing
1 day
The sp_landing is set by Spotify to implement audio content from Spotify on the website and also registers information on user interaction related to the audio content.
sp_t
1 year
The sp_t cookie is set by Spotify to implement audio content from Spotify on the website and also registers information on user interaction related to the audio content.
yt-player-bandwidth
never
The yt-player-bandwidth cookie is used to store the user's video player preferences and settings, particularly related to bandwidth and streaming quality on YouTube.
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Prestandacookies används för att förstå och analysera webbplatsens nyckelprestandaindex, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
SERVERID
10 minutes
This cookie is set by Slideshare's HAProxy load balancer to assign the visitor to a specific server.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden för antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
UID
1 month
Scorecard Research sets this cookie for browser behaviour research.
Annonscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__kuid
3 months
This cookie is used to collect information of the visitors, this informations is then stored as a ID string. The ID information strings is used to target groups having similar preferences, or for targeted ads.
anj
3 months
AppNexus sets the anj cookie that contains data stating whether a cookie ID is synced with partners.
bcookie
1 year
LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser IDs.
bscookie
1 year
LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behaviour for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CasaleMedia sets CMPRO cookie for anonymous usage tracking and targeted advertising.
CMPS
3 months
CasaleMedia sets CMPS cookie for anonymous user tracking based on users' website visits to display targeted ads.
dspuuid
1 month
Smartclip sets this cookie in context with a video advertisement.
OAID
1 month
Cookie set to record whether the user has opted out of the collection of information by the AdsWizz Service Cookies.
psyn
1 month
Smartclip sets this cookie in context with video advertisement.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
uid-bp-*
2 months
StickyAds.tv sets this cookie for targeting and advertising purposes.
uuid
1 month
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
uuid2
3 months
The uuid2 cookie is set by AppNexus and records information that helps differentiate between devices and browsers. This information is used to pick out ads delivered by the platform and assess the ad performance and its attribute payment.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.