Även om vi är mitt i krisen är det viktigt att vi även har blicken på framtiden. Idag har Handelskammaren haft en videokonferens för att lyssna på olika företrädare i samhället. Jag tycker initiativet är jättebra, men om jag skall få vara lite kritisk så finns det inga entreprenörer i den elva personer starka kommissionen. Förvisso gör man aktiviteter som den idag, då entreprenörer får vara delaktiga. Jag tycker att man borde gjort två kommissioner. En som har den inriktning som jag uppfattar den tillsatta har och som är superviktig. Den andra skulle vara “expresstart för Sverige” som banar väg för snabba och smarta lösningar. Då får vi både en omfattande plan för kompetensförsörjning, utbildning och finansiering och snabbfotad entreprenörer som kan starta upp nytt eller få sitt befintliga företag att växa. Från mitt perspektiv med “snabbstart för Sverige” skrev jag följande (lite redigerat):
Till Handelskammaren: Jag har följande tankar för att skapa bästa förutsättningar för en omstart i Sverige med min erfarenhet från de småföretag och startups jag är engagerad i samt reflektioner från nätverk och samtal med entreprenörer.
Retorik och ledarskap Under krisen men även innan, finns det en kraftig negativ retorik från regeringen gällande företagare. Företagare klumpas ihop med busar och som potentiella skattefifflare. Många upplever att det är en syn på företagare som känns helt fruktansvärd.
För att få fart på Sverige behövs fler företagare och då måste de som funderar på att bli företagare också känna att de är behövda och viktiga.
Vi behöver en retorik och ledarskap som till exempel kommunicerar – ”På grund av kreativa och ambitiösa företagare räddar vi Sverige och jobben” eller ”vi skall underlätta för småföretagarna för att säkerställa välfärden” eller ”nu behöver verkligen alla skolor erbjuda UF”.
Bort med skitsnacket om ruffel och båg samt skattesmitare. Vi seriösa företagare har inget till övers för dem heller, men när regeringen klumpat ihop alla tror jag man skrämmer iväg många potentiella företagare.
Regelverket Även i vanliga fall är det oerhört krångligt med administration för företagare. Många många timmar läggs på att möta byråkraternas vilja. I grunden är nog de flesta reglerna relevanta, var och en för sig, men när man lägger ihop dem blir de en stor bromskloss. Dessutom är det nästan omöjliga att förstå hur man skall klara av att hantera dem. Företagare skall naturligtvis följa regelverk, men att t ex ge små företag utan stora administrativa avdelningar samma enorma regelverk och byråkrati som stora företag är rena vansinnet.
En väldigt viktig del i att få fart på Sverige är att entreprenörerna får jobba med att utveckla sina företag, inte göra pärmbärare och byråkrater glada. Jag läste att företagen fick 1500 nya regler under förra mandatperioden. När det egentligen borde tagits bort minst lika många.
Ett annat skrämmande exempel är Tillväxtverket under coronan. Helt obegripliga beslut som dessutom ändras från en dag till en annan. Jag träffar många företagare som känner oerhörd frustration. Man är rädd att göra fel för det är så krångligt och otydligt. Ingen på Tillväxtverket kan ha jobbat en ända minut som företagare. Var är referensgruppen som fått kolla hur besluten fungerar i verkligheten. Det borde vara krav på att alltid ha en referensgrupp entreprenörer. Vi behöver tydliga regler, mindre administration och mer långsiktighet.
Behåll 3:12 Vissa kräver sänkta skatter, andra höjda skatter. Jag tycker vi skall låta skatterna vara. Vi behöver veta vad som gäller långsiktigt och just nu är det acceptabelt.
Med fullt fokus på småföretagen och vettiga 3:12 regler får vi fart på entreprenörerna. Det är entreprenörerna som tar Sverige ur krisen – då är det sämsta man kan göra att höja skatten och försämra villkoren för de som skall ta Sverige framåt.
Genomför ändringar av LAS Det är av stor vikt att det blir lättare att anställa (och i enstaka fall avskeda). Den diskussion som facken nu målar upp som “obalans” är skrattretande. Om det är något vi småföretagare känt under årtionden är obalans. Facket med enorma resurser och småföretagare utan resurser säger sig självt. Att som småföretagare hantera minfältet LAS med facket som (ofta) självpåtagen rättskipare gör att man är livrädd att anställa fel eller att missa någon av alla 1000-tals regler.
Så när facket pratar om att nya förslaget är obalans kan jag hålla med. Men inte för att det är obalans från fackets sida utan från småföretagens. Därför måste LAS reformeras och leva i småföretagens värld, jobbskaparnas värld och dessutom i nutid. Inte i gamla industrialismens tidevarv.
Upphandlingar Vi måste ha annat fokus på upphandlingar, både lokalt och nationellt. Myndigheterna måste fokusera på att stoppa de som fuskar och sätta motiverade skallkrav som sorterar bort de oseriösa. Inte peta i oväsentliga fel som egentligen saknar betydelse annat än för byråkraten. Se istället till att affären blir schysst både för skattebetalaren och företagen. Vi behöver modiga och kloka politiker och tjänstemän som ser verkligheten som viktigare än leta oväsentliga petitesser.
Snabba beslut Under coronan har Uppsala Kommun varit fantastiska. Stort engagemang, hjälpsamma och lyhörda. Beslut har tagit vid sittande bord även om man vet att man kanske tänjt på gränserna. Tillstånd har givits med sund förnuft och med erfarenhet och kunskap istället för att hänvisa till långsamma kommunala processer och våtfilt-mentalitet.
Jag förstår att alla beslut inte kan tas snabbt, men de allra flesta kan hanteras helt annorlunda och med helt annat fokus. Om den som tar beslutet tänker på att lösa ett problem istället för att vara rädd att ta eget ansvar har vi kommit extremt långt. Låt snabba kommunala beslut med sunt förnuft bli vägledande.
Sammanfattningsvis är min uppfattning att vi entreprenörer är bra på att lösa problem, ställa om, vara innovativa, lojala och jobba dygnet runt. Vi behöver inte så mycket hjälp egentligen utan huvuduppgiften från regering och myndigheter är att ta bort hindren. Då kan Sverige flyga ur coronan.
Vi behöver en Magdalena som boostar oss, stöttar oss och säger att vi är viktiga. Inte ser oss som skurkar.
De flesta jobb kommer att skapas i nya ”enkla företag”. Vi måste inse att den som startar ett bolag idag och kan anställa imorgon kommer snabbare ur startblocken. Parallellt med långsiktig kompetensförsörjning och innovationer blir resultatet enormt. Båda är oerhört viktiga och båda behövs också i debatten, men det är helt olika resor. Det är också ur det enkla företaget som andra typer av innovationer och lösningar kommer. Därför behövs det ett tydligare fokus på det entreprenörskap och nyföretagande.
Vi behandlar personuppgifter och använder cookies på vår webbplats i enlighet med vår integritetspolicy. Vissa cookies krävs för att ge dig åtkomst till webbplatsen, medan andra används för att uppgradera din användarupplevelse och är frivillig att acceptera. InställningarSpara ditt valAcceptera alla
Samtyckesinställningar
Sekretessöversikt
Vissa cookies krävs för att ge dig åtkomst till webbplatsen, medan andra används för att uppgradera din användarupplevelse och är frivillig att acceptera. Välj nedan om du samtycker till att vi bearbetar cookies för att aktivera och analysera tillhandahållandet av funktionaliteter från tredje part (t.ex. plugins för sociala medier) och förbättra din användarupplevelse genom att analysera din användning av webbplatsen.
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cf_bm
1 hour
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_cfuvid
session
Calendly sets this cookie to track users across sessions to optimize user experience by maintaining session consistency and providing personalized services
aelia_cs_selected_currency
1 day
Aelia sets this cookie to ensure that the website displays the correct pricing to customers according to their billing country.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
New Relic uses this cookie to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
lang
session
LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
li_gc
6 months
Linkedin set this cookie for storing visitor's consent regarding using cookies for non-essential purposes.
lidc
1 day
LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
sp_landing
1 day
The sp_landing is set by Spotify to implement audio content from Spotify on the website and also registers information on user interaction related to the audio content.
sp_t
1 year
The sp_t cookie is set by Spotify to implement audio content from Spotify on the website and also registers information on user interaction related to the audio content.
yt-player-bandwidth
never
The yt-player-bandwidth cookie is used to store the user's video player preferences and settings, particularly related to bandwidth and streaming quality on YouTube.
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Prestandacookies används för att förstå och analysera webbplatsens nyckelprestandaindex, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
SERVERID
10 minutes
This cookie is set by Slideshare's HAProxy load balancer to assign the visitor to a specific server.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden för antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
UID
1 month
Scorecard Research sets this cookie for browser behaviour research.
Annonscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__kuid
3 months
This cookie is used to collect information of the visitors, this informations is then stored as a ID string. The ID information strings is used to target groups having similar preferences, or for targeted ads.
anj
3 months
AppNexus sets the anj cookie that contains data stating whether a cookie ID is synced with partners.
bcookie
1 year
LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser IDs.
bscookie
1 year
LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behaviour for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CasaleMedia sets CMPRO cookie for anonymous usage tracking and targeted advertising.
CMPS
3 months
CasaleMedia sets CMPS cookie for anonymous user tracking based on users' website visits to display targeted ads.
dspuuid
1 month
Smartclip sets this cookie in context with a video advertisement.
OAID
1 month
Cookie set to record whether the user has opted out of the collection of information by the AdsWizz Service Cookies.
psyn
1 month
Smartclip sets this cookie in context with video advertisement.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
uid-bp-*
2 months
StickyAds.tv sets this cookie for targeting and advertising purposes.
uuid
1 month
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
uuid2
3 months
The uuid2 cookie is set by AppNexus and records information that helps differentiate between devices and browsers. This information is used to pick out ads delivered by the platform and assess the ad performance and its attribute payment.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.