När ett nytt år börjar skapas någon form av nystart. Som företagare kan man se livet som balansräkningen och det nya året som resultaträkningen. Dvs Balansräkningen är det man har med sig från år till år medan resultaträkningen alltid börjar på noll.
Mina tankar kring 2025 är nog inte så annorlunda mot tidigare år och inte heller unika. Men det är nyttigt att påminna sig om vad man har siktet inställt på.
- Vänta inte på det perfekta tillfället. Jag träffar många som säger sig vilja starta eget eller göra något nytt men väntar på det perfekta tillfället. Då kan jag meddela att det troligen aldrig kommer att inträffa. Istället skall man fokusera på att ta tillvara tillfälligheter och göra dem till möjligheter. Det perfekta tillfället finns inte.
- Fixa dina hygienfaktorer. Det finns ett antal saker som alla kan göra oavsett utbildning eller kompetens, men så många misslyckas med. Orsaker är ofta slarv, brist på respekt eller hänsyn samt dålig planering. Inget av detta är svårt. Men det svåra är alltså att lyckas med det enkla (se mina 10 punkter nedan).
- Älska dina misslyckanden – Att misslyckas är den framgångsrikes skola. De som aldrig misslyckas gör förmodligen ingenting alls, tar aldrig risk, saknar mod och får nog sällan framgång. Misslyckanden handlar inte bara om business utan i alla delar av livet. Om man inte lär av ett misstag är misstaget helt bortkastat. Men om man lär sig av det är det något du kan ha nytta av hela livet.
- Ge för att ge – Det finns olika synsätt att se på sig själv som en resurs. Jag gillar att kunna dela med mig av erfarenheter, mentorskap och vara ett bollplank. I många fall handlar det även om att bjuda på sin egen tid och ge tillbaka. Det jag märkt genom hela mitt entreprenörsliv är att ”ge för att ge” har varit ett förhållningssätt som givit massor tillbaka. Det funkar helt enkelt bättre om man ger utan att förvänta sig något tillbaka än att se en affär eller en faktura i varje möte. Så bjud på dig själv och din tid.
- Satsa där du har passion – Jag får ofta frågan om affärsidén är bra. Mitt svar är nästan alltid – har du passion för den idén du vill bygga ditt bolag på, så är idén rätt. Det är nästan aldrig affärsidén som är avgörande för framgång utan hur du bygger den, att du brinner för det du gör och att du har tålamod och genomförandeförmåga. Visst finns det geniala affärsidéer, men de allra flesta framgångsrika företagsbyggen skapas genom att bli bäst i en befintlig bransch och bygga bättre kundvärde än dina konkurrenter.
Det finns såklart många andra tankar i huvudet. men någonstans har jag lärt mig att man inte skall ha fler än fem för att man skall kunna hålla dem kvar i huvudet. Så jag nöjer mig med dessa i urval. Här kommer några av mina hygienfaktorer som verkligen alla kan göra men så många misslyckas med. Fixar du dessa sticker du ut från mängden:
- Att alltid komma i tid till möten
- Att vara förberedd
- Att alltid återkoppla samtal/mail
- Att alltid göra sitt bästa
- Aldrig skylla på någon annan
- Att hjälpa varandra och göra dina medarbetare bättre
- Börja alltid med ”shitlist”
- Ha en positiv attityd
- Lär av dina misstag
- Lova inte mer än du kan hålla