Det finns många sociala medier i dag men det som skiljer sig stort från mängden är Linkedin. På vilket sätt då? Jo, det är ämnat för att snacka business och för att skapa nya affärsmöjligheter. Många har en profil men saknar kunskapen eller intresset för att använda sig av plattformen. För oss som jobbar med företags digitala kanaler är det viktigt att kunden gör ett aktivt val om vilka sociala medier som företaget bör finnas på. När vi går in på LinkedIn så rekommenderar vi den kanalen till de företag som gör affärer med andra företag. Och för de företagare som gillar att se nya möjligheter tycker vi absolut att de ska ha en profil på LinkedIn.
Här kommer fem tips för dig som är redo att ta tag i Linkedin.
- Fråga dig själv varför du ska finnas på Linkedin.
Oavsett vilken sociala medie-plattform vi pratar om så måste du alltid veta varför du befinner dig på just den plattformen. Du kan ha olika syften och mål med olika kanaler. Dina kunder kanske finns på Instagram och Facebook, men på LinkedIn kanske du hittar samarbetspartners och ny personal.
- Lägg kärlek på att fylla i din Linkedin-profil.
Mycket är sökbart på Linkedin och chansen finns att du dyker upp i någons sökning som letar efter just din kompetens.
- Våga ta kontakt med människor och bygg ditt nätverk.
Du måste inte känna personen för att skicka en kontaktförfrågan. Men tänk på att det ska kännas relevant på något sätt. Flest kontakter på LinkedIn vinner inte, men med rätt kontakter kan LinkedIn vara hur bra som helst för dig.
- Skapa inlägg med en tanke.
Lägg inte bara upp ett inlägg för bilden är fin eller för att det var länge sen du la upp något. Fundera vad du vill säga med ditt inlägg och fundera vem du pratar till när du skriver det. Med varje inlägg ska du tänka ett mål, ett budskap, en målgrupp. Många vill gärna prata till ”alla” i ett och samma inlägg, det funkar sällan bra. Dela upp det i olika inlägg i stället.
- Skapa en företagssida åt ditt företag.
Förutom din personliga profil kan du skapa en företagssida åt din verksamhet. På det sättet kan du dela ditt företags inlägg och skapa ännu mer varumärkeskännedom kring ditt företag.
Sen brukar vi jämföra det digitala nätverket med det fysiska. Du behöver själv vara aktiv för att det ska ge frukt. Läser du ett inlägg, låt sändaren veta det med en kommentar. Det handlar mycket om dialog. Hur för du dig på ett fysiskt nätverk? Tänk liknande på Linkedin. Lycka till!
//Emma & Emma