Som entreprenör är frekventa kontakter med alla möjliga funktioner en del av vardagen. Man skall hantera myndigheter, revisorn, fastighetsägare, producenter, leverantörer, kunder, blivande kunder, kompanjoner, it, banken, medarbetare, styrelser, facket och allt annat. Det är som gjort för att man skall hamna i någon form av problem, konflikt, tvist eller utmaningar.
En gång i tiden satte jag upp målet ”no more headaces”. Jag kände att jag konsekvent ägnat alldeles för stor del av mitt liv att lösa problem, hantera utmaningar, involveras i medarbetares liv, ringa jobbiga samtal etc. Så jag tänkte att det här blir mitt nya mål i mitt entreprenörsliv.
Det sket sig förstås. Man kan inte driva företag utan dagliga problem. Ofta knepiga situationer, man har olika åsikter, det händer oväntade grejer, man gör misstag och som en våt filt ligger alla Sveriges och EU:s regelbyråkrater. Alla de som tycker att just deras regel är viktigast och sätter dessutom som mål att göra det så krångligt som möjligt.
Att jag dessutom hatar konflikter, jobbiga samtal och att sitta med regelbyråkrati skapar stress och minskar möjligheten att utveckla det man egentligen vill göra. Samtidigt vet jag att det måste göras annars kostar det både hälsa och pengar. Så det finns bara ett sätt att få det att fungera och det är ta allt på uppstuds. För är det något jag lärt mig genom åren är det att om något som ger lite huvudvärk får vara utan åtgärd, så blir det snabbt migrän. Så för mig är det enda sättet att undvika huvudvärk sluta med entreprenörskap och inte göra någonting alls. Men tänk vad tråkigt livet blir…
Så nu ger jag mig iväg till Nairobi och Sabuni & Partners investerarresa. Det kommer att bli superinspirerande, givande och massor av spännande möten. Sen vet man en sak. Det kommer att ge nya huvudvärkar. Det är det värt.