I förra bloggen skrev jag om mitt samarbete med Waridi Eyewear. Nu skall jag ge en liten sammanfattning av vår givande investerarresa med Sabuni & Partners till Nairobi.
Återigen kombinerade vi pitchar, fältbesök, träffa organisationer och politiker samt en stor portion teambuilding.

Totalt var vi 13 personer med en brokig bakgrund men alla har en sak gemensamt – entreprenörskapet. Något som jag tror är den faktor som gör att Sabuni & Partners sticker ut. En sak är att investera i företag, en annan är att både investera och arbeta aktivt med de entreprenörer vi investerar i. Det känns redan som vi hittat en grymt bra modell trots den korta tid vi varit igång.

Här pitchar Francis Nderitu från Keep it Cool. Ett företag som löser kyltransport av färska varor mellan producent och restaurang etc. I första hand fisk från Victoriasjön och kyckling från kycklingfarmer.
Under denna vecka lyssnade vi på ett 10-tal företag som pitchade sin idé. Som vanligt var spridningen stor. Dels då det var företag både från Ghana och Kenya, dels då företagen kommit olika långt och dels för att branscherna har så vitt skilda. En del passar inte in just nu men vi håller kontakten för att kunna följa deras utveckling, en del (de flesta) var inte aktuella men även detta år tror vi att vi hittat en riktig guldklimp. Lyckas vi med den så har vi haft en otroligt bra hit-rate på dessa två besök.

Ännu en bild från Keep it cool dit vi partners valde att göra fältbesök.
Att ett dussintal entreprenörer med olika erfarenheter, idéer och medfödd kreativitet dessutom får träffas under en vecka skapar väldigt spännande diskussioner och det genererar massor med möjligheter. Det är en minst lika viktig del även om den inte är en ren programpunkt. Sen har vi kul också vilket man inte får glömma.

En av väldigt många Uber-resor i Nairobi. Ibland gick det snabbt, ibland stod det mest still.

Att känna pulsen i Nairobi är en annan viktig faktor. Här står Maria och Nyamko och har hela Nairobis skyline under sig. I Nairobi ligger supermoderna skyskrapor vägg i vägg med kåkstäder och på något märkligt sätt ger det staden en väldigt speciell puls.
Att träffa lokala entreprenörer, politiker och andra intressanta människor bygger kunskap och förståelse. Vi har ju det väldigt förmånligt som både har Nyamko Sabuni och Joe Frans med rötter i Afrika som partners med erfarenheter och stora nätverk. Men vi övriga både vill och måste lära oss mer om hur Afrika fungerar.
Här kommer ett litet bild-potpurri:

Besöket hos Business Sweden var väl mest ren information och lite tröttare än övriga besök vi gjorde. En organisation som verkligen gav oss väldigt mycket var Kenya Climat Investment Center. Dom kommer vi att arbeta med i framtiden.

Vi träffade chefen för National Post i Kenya på ett av våra fältbesök. Till höger Twahir Mohammed som är VD och grundare till Mpost (som är en av våra innehav) som successivt tar över mer och mer av posthanteringen i Kenya.

Om jag vore chef över posten så skulle jag nog ta tag i vissa enkla uppgifter. Så här ser det ut i sorteringsavdelningen.

Den här kartan hittade vi på en vägg på postkontoret. Vart adressaten bor är ju centralt när man levererar brev. Då kanske kartan på just postkontoret behöver vara lite mer korrekt?

Utanför National Post fanns denna box. Den var tom idag och förmodligen har den varit det jämt. Inte för att det saknas korruption (tvärtom) men visselblåsarna verkar ha uteblivit.

Några av oss gjorde ett besök på annan av våra investeringar – Roam-Electric som gör elektriska motorcyklar för den afrikanska marknaden.


Vi spelade även in en kommande företagspresentation och då fick både jag och Mposts VD Twahir Mohammed delta och sitta på ”heta stolen”.

Sen hade jag ett alldeles eget möte med min investering i Waridi Eyewear. Här sitter jag med grundaren Lucy Kabati när vi just hämtat bolagets först bokslut.

Jag längtar redan tillbaka. Kanske inte i första hand för deras lokala öl som heter Tusker även om även den har fått en plats i mitt nyvunna afrikanska hjärta.