ww gruppbild 2023

Nils Engvall från Wasabi Web

Om Uppsala som företagarstad

Läs vidare

Att driva företag i Uppsala – Reflektioner från Nils Engvall

Mitt entreprenörskap började redan som ett barn, när jag lite maniskt gjorde över 200 serietidningar med omslag, startade en kiosk och “sålde” till mina äldre syskon och föräldrar.

Även i en rätt stökig skolgång på Vaksalaskolan, glimmade entreprenörskapet fram. Denna gång via en numera preskriberad musikkarriär där jag med flera vänner gjorde musik som vi lade upp på de klassiska hemsidorna whoa.nu, frizon.info och såklart – MSN och Playahead. (De som vet de vet!).

Här utövades kompetenser som jag nu i efterhand kan identifiera som marknadsföring, varumärkesstrategi, teknisk kompetens och kreativitet.

Jag visste inte att det jag gjorde var entreprenörskap, men jag kan i efterhand se det. En rastlös energi, som resulterade till produktivitet och genomförande.

Några år senare i gymnasiet, föll poletten ner ordentligt, när jag tittade på detta klipp med min favoritartist Jay Z:

Där jag för första gången insåg att jag kunde bli framgångsrik på att driva egna bolag och skapa egen inkomst utifrån egen drivkraft. Klippet ovan var avgörande för mitt vägval och som 16 år gammal fick jag en riktning i mitt liv som jag följt sedan dess.

Under hela mitt företagarliv har jag drivit bolag här i Uppsala. Min erfarenhet är att
Uppsala har helt fantastiska förutsättningar för den som vill lyckas i livet. Staden är tillräckligt liten för att bygga nätverk och knyta kontakter fort, samtidigt som du kan ta marknadsandelar i hela Sverige och världen inom loppet av timmar, tack vare närheten till Arlanda och Stockholm.

Vi träffade tex Thomas Sonesson redan som 21 år gamla, 2013, på Bona Postulata priset, där vår långa relation påbörjades och som bl a lett till att engagera Thomas som styrelseordförande.

Där har vi ett exempel på hur vi från en källare på kort tid lyckades bygga nätverk från noll. I Uppsala.

Med det sagt – finns det utrymme för förbättring? Självklart.

Det jag vill se mer av från kommunen är att i handling visa att ni vill främja entreprenörskapet i staden. Ett tydligt exempel är hur vi nu under Corona-pandemin, plötsligt fick en dubbelt så stor uteservering på stationen, Ibericos fina uteservering längst ån, och även caféerna längst ån. Allt hände på ett par månader. Det går om man vill.

Fortsätt visa att ni kan vara snabba i era processer, och underlätta för företagen som är här att utöka sina verksamheter.

Desto bättre det går för företagen i Uppsala, desto fler jobb kan skapas, desto högre skatteintäkter kan genereras, och därmed mer pengar till stadskassan och de som behöver den mest. Det tjänar vi alla på.

När jag ändå är kvar vid ämnet finns det en till sak jag vill se – ni som har rötter i Uppsala, och därefter lyckats i livet. Var stolta! Uttryck det och representera vart ni kommer ifrån! Då skapas förebilder som får andra att inspireras vilket är ovärderligt.

Så vad är viktigast för Wasabi när det gäller förutsättningar att lyckas som företag i Uppsala? Svaret är enkelt. Fortsätt utveckla staden och gör den attraktiv. Desto mer vi ökar attraktiviteten här, desto lättare får företag som vi med rekrytering, kundanskaffning och välmående. Där är samarbetet med kommunen avgörande. Snabbhet, tydlighet och enkelhet.

I år fyller Wasabi Web 10 år och detta firas med stor fest och prisutdelning av årets #GeTillbaka stipendium, den 26e augusti.

Kanske firar vi vårt 15 års kalas, på något som kallas #GeTillbaka Arena eller att vi kan stötta något annat entreprenörsprojekt där vi kan göra nytta och ge tillbaka. Det återstår att se!

Om krönikören:

Nils Engvall är VD och medgrundare till webbyrån Wasabi Web AB som fått utmärkelser som: Sveriges yngsta Gasellföretag år 2018–2019, Sveriges topp-3 mest lönsamma byrå år 2019–2021, samt Årets Unga Företagare i Sverige år 2014.

Han är initiativtagare till stipendiet #GeTillbaka som idag delat ut över 500.000 kr till unga förmågor och förebilder. Wasabi Web AB ägs i sin helhet av Nils Engvall.