Kina: En benchmark för nordisk global kapacitet på framtida tillväxtmarknader

“If We Can’t Make it There, We Won’t Make it Anywhere
Juan Carlos Mauritz – Ordförande Nordic-China Startup Forum, Partner & CSO Nordic Apiary

Det årliga Nordic-China Hi-Tech Weeks, version 2021 lanseras nu torsdag 25 Mars 11:00-12:00 CET på Zoom från studio i Stockholm. Som mycket annat bra och coolt startade det hela med en studentfest på Värmlands Nation i Uppsala 2016. Idag är det Europas största Kina-markandsplattform för tech-entreprenörer som vill skala sina lösningar till Kina och Asien.

Varför ökar intresset för Kina bland europeiska entreprenörer och innovatörer? Och varför engagerar sig 100-tals unga nordiska talanger och studenter över hela Norden i Nordic-China Startup Forum? Pandemi, politiskt storbråk och en oroande situation om mänskliga rättigheter till trots.

För mig som svensk och europeisk entreprenör. Är Kina en benchmark för framtida nordiska globala prestationer i en snabbt föränderlig värld. En benchmark för andra framtida tillväxtmarknader som övriga Asien och Afrika. 

Det finns inget som garanterar eller pekar mot att länder i dessa framtida storekonomier. Kommer att ha en positiv preferens för Europa. Eller dela våra antagna europeiska värderingar. Utvecklingen i Indien, illustrerat i en SVT dokumentär är ett bra exempel på den kommande problematiken. Världen förändras, we need to deal with it. Framförallt, som en liten exportberoendeekonomi, måste vi säkra tillgång till tillväxtmarknader för våra enskilda entreprenörer och innovatörer.

Det är avgörande för nordisk välfärd och välstånd. Att nordiska entreprenörer, teknik- och affärsmodeller har tillgång till- och kapacitet att konkurrera på de mest konkurrenskraftiga och mest avancerade marknaderna i världen. Oavsett var dessa må vara.

Den marknaden är idag Kina och blir alltmer så. Om vi inte kan lyckas i Kina idag. If we can’t make it there, we won’t make it anywhere. Vi kan inte ta det för givet, utan måste arbeta proaktivt.

För teknikentreprenörer och innovatörer, som vill ha global impact med vad man sysslar med. Som söker maximera sina affärer- och tekniska genomslag globalt de kommande 30 åren. Ligger svaren i Kina och Asien. När det gäller Kina finns det ett antal faktorer som skapar möjligheter för nordiska teknikbolag idag:

  1. Kina är en växande och mognande ekonomi: År 2030 kommer Kina att vara dubbelt så stor som den amerikanska ekonomin. Samtidigt som marknaden växer och blir tuffare konkurrensmässigt, så blir det allt enklare att göra affärer i Kina. Kina har ett historiskt bevisat track-record av förbättrat och mognat affärsklimat för utländska företag. Trots vad du kanske tror är denna trend uppåtgående. Detta i världens största still-to-be privatiserade marknad.
  2. “Match Made in Heaven” mellan kinesisk efterfrågan och nordisk tillgång: Nordisk styrka inom Industry 4.0 och hållbarhet vis-á-vis Kinas två stora tekniska samhällsomställningar. En pågående grön- och en digital transformation.
  • Grön omställning: Kina står idag för kring 30% av globala utsläpp, 70% av den globala kolproduktionen och Asiens snabbast växande urbana befolkning. Kina har nu beslutat att nå peak emissions 2030 och carbon neutrality tom 2060. Redan före dessa beslut var Kina den största marknaden för Cleantech och Smart City-lösningar. Enorma möjligheter att påverka klimatet och göra affärer finns nu när Kina tar sig an utmaningen att implementera sina mål.
  • Digital utveckling: Digitalisering kommer delvis att driva den gröna omställningen. Här är den kinesiska Enterprise Software marknaden perfekt för Norden. Med en låg konsolidering kring 20% i en stor marknad som fortfarande växer. Snabb digitalisering och grön omställning. Detta tillsammans med en fortsatt tillväxt av kinesiska små och medelstora företag med ökande kostnader. Som söker att effektivisera sina affärsprocesser. Nordiska Enterprise Software företag är här väl positionerade. 

3. Nordic Impact: “Nordics” “Beiou” (北欧) är idag bland de mest sökta orden på flera av de största kinesiska e-handelsplattformarna. I Kina är Norden fortfarande synonymt med kvalitet och innovation. Att vara “nordisk” är attraktivt i Kina och har man tur kan man ha förtur framför företag från andra länder. Det finns också ett ökande antal nordiska gemensamma och separata myndighetsstödda initiativ. Vilka kan hjälpa dig att komma långt i dina första steg mot Kina och Asien.

Det vi ser i Kina idag kommer att hända på andra framtida tillväxtmarknader. Norden är dåligt förberett att ta sig an resten av Asien och det framtida Afrika. Var den globala tillväxten ligger de kommande 100-åren. Kina kan vara vår benchmark för framtida nordiska prestationer. Om vi ​​kan lyckas i Kina idag. If we can make it there, we can make it anywhere.

Dessa drivkrafter är anledningen till att Nordic Innovation House Hong Kong, Nordic Apiary och Nordic-China Startup Forum samarbetar med nordiska och kinesiska myndigheter för att etablera Nordic-China Hi-Tech Weeks (HTW). Som en ledande kanal för nordiska Tech-Scaleups som vill skala sina lösningar och affärer till framtidens största och mest avancerade marknad. HTW sponsrar 30 nordiska teknikbolag med ett matchmaking program till Kina x2. Virtuellt hösten 2021 och med en resa hösten 2022. 

Välkommen att delta i HTW 2021-lanseringen nu torsdagen den 25:e mars 11:00-12:00am Central Europeisk Tid @Zoom för att lära dig mer. Registrera dig via Eventbrite här eller spar Zoom länken och delta på dagen:

Zoom: https://tinyurl.com/7wnf7yv4

Eventbrite: https://www.eventbrite.se/e/launch-of-nordic-china-hi-tech-weeks-2021-biljetter-143991617805

(Evenemanget hålls på Zoom och på engelska)

Entreprenörspodden