Även under en pågående kris finns det behov av att stanna upp, reflektera och fundera på vad egentligen händer. Det är inte lätt att få överblick i denna turbulenta tid. Allt går fruktansvärt snabbt. Och det påverkar oss överallt. Ett försökt att summera vad som gjorts, vad vi har lärt oss och vad som behöver göras framåt skedde under torsdagens virtuella Uppsalafrukost. Mötet arrangerades av Handelskammaren i Uppsala län och på plats var flera organisationer och entreprenörer som på olika sätt påverkat viktig beslut på nationell och lokal nivå som tillsammans ska avlasta företagen kostnader och mildra de ekonomiska effekterna av krisen. Här kommer en summering av mötet:
Deltagare i panelen: Tomas Stavbom, regionchef Handelskammaren i Uppsala län Lisa Thörn, VD City i samverkan Uppsala Thomas Sonesson, entreprenör och medgrundare av Entreprenörstaden Monica Hedberg, ordförande Företagarna Uppsala Charlotte Da Silva, VD och grundare av Salgado och initiativtagare till Uppsala Unite Anna-Lena Holmström, regionchef Svenskt Näringsliv Kristoffer Klerfalk, entreprenör och medgrundare Base 10
Bakgrund Utvecklingen av Covid-19 och dess effekter på företagen och arbetsmarknaden överträffar allt någon av oss varit med om tidigare. Företag blöder, konkurser hotar och problemen växer ju längre tiden går. Samtidigt har Uppsalas näringsliv och olika aktörer visat en styrka, kreativitet och generositet som överträffar det mesta. Många viktiga beslut har fattats som bygger på underlag, tips och vittnesmål som förmedlats av olika organisationer, företag och entreprenörer.
Frågorna vi ställer oss är: vad har vi gjort? Vad har vi lärt oss? Och vad gör vi nu?
Reflektioner och medskick från de medverkande: Vad har gjorts? De flesta lyfte fram att det förts många och intensiva samtal med företagare och beslutsfattare på alla nivåer. Såväl från organisationerna (Handelskammaren, Företagarna, City i samverkan, Svenskt Näringsliv) som från beslutfattare och tjänstemän som eftersökt information och lyssnat till råd. Dessutom viktigt med tydliga röster, t ex Entreprenörsstaden, och nya initiativ som Uppsala Unite. För organisationerna har en central uppgift varit att påverka beslutsfattare så att i grunden livskraftiga företag inte går under, utan kan fortsätta och sedan agera draglok när krisen är över. Detta har också i huvudsak varit framgångsrikt hittills, även om en hel del återstår – inte minst på riksplanet.
Charlotte da Silva formulerade saken: Det har varit väldigt bra att se att det går att påverka, via organisationer och enskilda politiker, både lokalt och på riksnivå. En samstämmig bild av att kommuner i Uppsala län agerat konstruktivt och snabbt. Thomas Sonessons formulering sammanfattar det som i princip alla talare lyfte fram: Vi hittar samarbeten som vi kanske inte trodde fanns. Vi har länge haft problem med företagsklimat – nu skett stor förbättring. Kommuner har kommit närmare företagen och företagen kommit närmare kommuner. Det som tidigare tagit månader har nu löst sig på några veckor. Ser samtidigt stor skillnad mellan kommun (positivt) och regering (mer negativt) i både retorik och agerande gentemot företagare. Hoppas att gammal byråkrati inte återvänder nu när vi sedan ska återkomma till normalläge. Det gick faktiskt när vi verkligen ville.
Lärdomar från båda håll. Det konstaterades att många företag varit mycket snabba på att hitta kreativa lösningar, ställa om och samtidigt hjälpa till i t ex vården – ett tydligt samhällsperspektiv och engagemang att både klara företaget och ekonomin och klara samhället, vården och bekämpa smittspridningen.
Monica Hedberg lyfte exempel på hur Företagarna kunnat förmedla kontakter och behovsbilder från Region Uppsala till företag som ställer om produktion, bidrar med personal etc.
Kristofer Klerfalk konstaterade samtidigt att det är nu i kris man kan se vilka som trycker på ”paus” och vilka som går den extra milen, är innovativa och arbetar aktivt för att rusta sig också för framtiden. Det har också varit viktigt att nyttja nätverk nationellt och internationellt, för att få information och dra lärdom.
Lärdomar: Tomas Stavbom inledde med makroperspektivet: Vi har ett globalt system – och det är mycket sårbart. Allt hänger ihop. Från köttmarknad i Kina till det enskilda butikerna på stan. Globala problem kräver globala lösningar. Det talas om hållbar utveckling. Ofta fokus på social och ekologisk hållbarhet. Denna kris visar hur viktig även den ekonomiska hållbarheten är. Utan hållbar ekonomi, företag och jobb har vi ingen välfärd. 265 miljoner riskerar svält globalt. Samstämmig bild av att Uppsala har ett mycket gott, möjligen unikt, samarbetsklimat och konstruktivt nätverkande. Här hjälps vi åt!
Lisa Thörn formulerade det träffande: Det finns mod, man är lyhörd och hjälps åt även när det är riktigt jobbigt.
Anna-Lena Holmström pekade på vikten av att både kunna förmedla korrekt bild av sakläget, även om risken då är att man låter alarmistisk, och samtidigt sprida goda exempel för att visa på vägen framåt och ingjuta mod och framtidstro.
Framåt: Tomas Stavbom konstaterade: Krisen är inte över. Förloppet är osäkert. Fler räddningspaket krävs för att rädda företag och jobb. Samtidigt behöver vi nu börja planera för en omstart av Uppsala. Det gäller att dra nytta av våra styrkor. Satsa offensivt på utbildning, infrastruktur och ställ om till en hållbar utveckling som rustar oss för framtiden.
Lisa Thörn lyfte fram att det kommer bli väldigt konkret gällande framtidens stadskärna: Det gäller att redan nu planera för staden efter Corona. Nu har vi otroligt många konkurser. Tomma lokaler. Vad ska vi fylla dem med och vilken stadskärna vill vi ha? City i Samverkan har börjat göra flera scenarier.
Anna-Lena Holmström lyfte fram att det återstår behov av fler paket, inte minst på riksnivå: Vi behöver ha permittering till 100 procent – har man noll intäkter behöver man ha noll kostnader.
Flera var inne på att det lokalt och regionalt nu gäller att lättnader och förenklingar inte automatiskt rullas tillbaka till det gamla, utan se vad ska vara kvar. Och hellre gå vidare med fler förbättringar, exempelvis gällande upphandlingar: ställ inte onödiga krav, ratingvillkor kommer inte kunna vara desamma.
Kristofer Klerfalk formulerade det tydligt: Man måste noggrant lyssna in behoven för små och medelstora företag, så man gör rätt saker. Inte att man tror att man vet, och kanske gör fel.
Krisen har i många fall visat på stor innovationskraft hos väldigt många – i företag, men också i myndigheter. Thomas Sonesson konstaterade: Att få igång Sverige igen kommer handla mycket om vardagsinnovation, inte bara om tech och stora uppfinningar. Utan om att i vardagen hela tiden hitta nya sätt att navigera och arbeta, med både produkter och tjänster. Entreprenörskap är nu ännu viktigare för att få Sverige på fötter.
Vi behandlar personuppgifter och använder cookies på vår webbplats i enlighet med vår integritetspolicy. Vissa cookies krävs för att ge dig åtkomst till webbplatsen, medan andra används för att uppgradera din användarupplevelse och är frivillig att acceptera. InställningarSpara ditt valAcceptera alla
Samtyckesinställningar
Sekretessöversikt
Vissa cookies krävs för att ge dig åtkomst till webbplatsen, medan andra används för att uppgradera din användarupplevelse och är frivillig att acceptera. Välj nedan om du samtycker till att vi bearbetar cookies för att aktivera och analysera tillhandahållandet av funktionaliteter från tredje part (t.ex. plugins för sociala medier) och förbättra din användarupplevelse genom att analysera din användning av webbplatsen.
Nödvändiga cookies är absolut nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt. Dessa cookies säkerställer grundläggande funktioner och säkerhetsfunktioner på webbplatsen, anonymt.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cf_bm
1 hour
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_cfuvid
session
Calendly sets this cookie to track users across sessions to optimize user experience by maintaining session consistency and providing personalized services
aelia_cs_selected_currency
1 day
Aelia sets this cookie to ensure that the website displays the correct pricing to customers according to their billing country.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
JSESSIONID
session
New Relic uses this cookie to store a session identifier so that New Relic can monitor session counts for an application.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
lang
session
LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
li_gc
6 months
Linkedin set this cookie for storing visitor's consent regarding using cookies for non-essential purposes.
lidc
1 day
LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
sp_landing
1 day
The sp_landing is set by Spotify to implement audio content from Spotify on the website and also registers information on user interaction related to the audio content.
sp_t
1 year
The sp_t cookie is set by Spotify to implement audio content from Spotify on the website and also registers information on user interaction related to the audio content.
yt-player-bandwidth
never
The yt-player-bandwidth cookie is used to store the user's video player preferences and settings, particularly related to bandwidth and streaming quality on YouTube.
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.
Prestandacookies används för att förstå och analysera webbplatsens nyckelprestandaindex, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
SERVERID
10 minutes
This cookie is set by Slideshare's HAProxy load balancer to assign the visitor to a specific server.
Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden för antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
UID
1 month
Scorecard Research sets this cookie for browser behaviour research.
Annonscookies används för att ge besökarna relevanta annonser och marknadsföringskampanjer. Dessa cookies spårar besökare över webbplatser och samlar in information för att tillhandahålla anpassade annonser.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__kuid
3 months
This cookie is used to collect information of the visitors, this informations is then stored as a ID string. The ID information strings is used to target groups having similar preferences, or for targeted ads.
anj
3 months
AppNexus sets the anj cookie that contains data stating whether a cookie ID is synced with partners.
bcookie
1 year
LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser IDs.
bscookie
1 year
LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
CMID
1 year
Casale Media sets this cookie to collect information on user behaviour for targeted advertising.
CMPRO
3 months
CasaleMedia sets CMPRO cookie for anonymous usage tracking and targeted advertising.
CMPS
3 months
CasaleMedia sets CMPS cookie for anonymous user tracking based on users' website visits to display targeted ads.
dspuuid
1 month
Smartclip sets this cookie in context with a video advertisement.
OAID
1 month
Cookie set to record whether the user has opted out of the collection of information by the AdsWizz Service Cookies.
psyn
1 month
Smartclip sets this cookie in context with video advertisement.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
uid-bp-*
2 months
StickyAds.tv sets this cookie for targeting and advertising purposes.
uuid
1 month
MediaMath sets this cookie to avoid the same ads from being shown repeatedly and for relevant advertising.
uuid2
3 months
The uuid2 cookie is set by AppNexus and records information that helps differentiate between devices and browsers. This information is used to pick out ads delivered by the platform and assess the ad performance and its attribute payment.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.