Är du rädd för Gigg-ekonomin?

Vill du ha trygghet? Eller vill du ha frihet? Är gigg-jobbet ett hot eller en möjlighet för svensk arbetsmarknaden? Det var några av frågor som vi samtalade om igår när Swedish Jobtech arrangerade ett webbinarium hos The Park

Med i panelen fanns forskaren Adrian Adermon från IFAU , Stephen Schad Uppsala-entreprenören som grundade Frilans Finans, Johan Grönwall vd för Wolt samt Emelie Fågelstedt som kallar sig för digital nomad och tillhör de gigg-jobbare som trivs med friheten. Själv hade jag förmånen att få moderera samtalet.

Några saker blev tydliga under samtalet;

  1. Gigg-ekonomin är här för att stanna. Och den kommer att växa.
  2. Alla yrken kan vara gigg-jobb. Musiker, journalist, läkare, programmerare, matbud och chaufför. Listan kan göras oändlig.
  3. Både arbetsgivarorganisationer och fackförbund strävar emot. De förstår inte fenomenet och verkar vill inte vilja ha någon förändring.
  4. Politikerna duckar och verkar rädda att stöta sig med parterna.

På grund av punkt 3 och 4 är varken pensionssystem eller sjukersättning riggade för de cirka 1 miljon svenskar som faktisk är giggare i gigg-ekonomin. Är det verkligen rimligt? Borde inte politikerna vara intresserade av den här växande gruppen väljare? Och var är journalisterna (de är ju ofta själva frilansare) eller debattörerna? Varför står inte fler på barrikaderna för att förflytta Sverige in i framtiden – en framtid där frihet och trygghet går att kombinera?

Den är många frågor som surrar i mitt huvud när jag går hem från det glest besökta seminariet… Varför kom så få? Varför debatteras inte trygghetssystemen för timmisar, frilansare och egenföretagare? Kanske är det rädsla. Kanske är det okunskap.

Tack och lov spelade vi in det – och du kan se programmet här. Vore kul att veta vad du tycker.

 

 

 

Jag har läst en himla massa ledarskapsböcker. Och jag har dessutom varit bokförläggare för managementlitteratur under flera år, så jag vet att det finns massor av bra teorier och modeller för hur man ska vara eller bete sig som chef och ledare. Men jag tycker nog de flesta glömmer bort det viktigaste…

Som företagare är det lätt att fastna i nyckeltal, vinstmarginaler och affärsnytta. Men underskatta inte faktorer som arbetsglädje, nyfikenhet och att ha roligt tillsammans. För ska man hitta nästa stora kund eller skapa en god kundrelation, då måste man kunna vara både trevlig och kreativ.

Och ska man hitta nästa affärsmöjlighet eller affärsidé, då måste verkligen kreativiteten finnas. Kreativiteten bor ofta granne med barnasinnet.

Så häromdagen när familjemiddagen var avslutad och sonen sa:

Mamma du är verkligen barnslig.

Då var det ett gott tecken. Det betyder ju att jag har lyckats bibehålla kreativiteten och arbetsglädjen även om det är så trista arbetsuppgifter som att plocka undan disken från matbordet.

Jag älskar till exempel att “åka kundvagn”, vilket innebär att jag använder kundvagnen som sparkcykel när jag handlar. Ikeas kundvagnar funkar bäst. På Ikea är det dessutom ganska gott om utrymme så att man kan få ordentlig fart. Särskilt på plocka-själv-lagret. Och kan jag gå balansgång på väg till ett kundmöte är det ett utmärkt sätt att förbättra sinnesstämningen.

Vad gör du själv för att bibehålla kreativitet och barnasinnet?

Här är jag på väg till ett kundmöte 🙂