Som några av er kanske kommer ihåg från tidigare bloggar så har vi tillsammans med Nyamko Sabunis bolag Sabuni & Partner investerat i Afrika, närmare bestämt Kenya. Nu var det dags att besöka Nairobi igen för att se utvecklingen på plats. Denna gång var mitt resesällskap sönerna Kasper, Adam och Hugo som också är delägare i vårt bolag som investerat i Sabuni & Partners.
Första bloggen om bolagens utveckling kommer här och då är det Mpost som rapporteras.
Mpost är ett bolag som erbjuder digitala adresser. Eftersom de allra flesta i Afrika saknar en adress så har Mpost skapat adresser kopplade till mobilnummer (de flesta har en mobil, dock ej smartphone). Genom att kunden tecknar ett abonnemang kopplat till sitt mobilnummer så får man ett meddelande när man får brev eller paket och hämtar det på närmaste postkontor. Inom en snar framtid kan man även göra det på bensinstationerna Total, vilket är ett viktigt genombrott.
I Kenya har man hämtat sin post i postboxar. Dock finns det bara 400.000 boxar på nästan 50 miljoner människor så ekvationen har inte riktigt gått ihop. Dessutom vet de som har box sällan om ett brev kommit. Därutöver ökar e-handeln kraftigt och då även trycket på att ha en fungerande post- och pakethantering.
Lägg därtill till att Kenyas National Post är allt annat än snabbt och modernt. Vi trodde vi förflyttats till en annan tidsepok när vi besökte deras största anläggning mitt i Nairobi. Det positiva är att de vill flytta mer och mer av sin verksamhet till Mpost.
Trots en hel del utmaningar så går det stadigt framåt och snart har Mpost nått målet 1.000.000 abonnenter. Mycket tack vare en enorm entreprenöriell vilja och drivkraft från Twahir och hans medarbetare samt en mycket smart produkt som passar perfekt för den afrikanska marknaden.
Twahir Mohammed heter grundaren och företagets VD. Här står Twahir till höger om mig och bolagets Kenyachef Olivier Gasangwa till vänster. Företaget gör en imponerande resa och förutom Kenya så har man verksamhet i Rwanda samt samarbete undertecknat i Burundi. Dessutom franchiseupplägg på gång med Centralafrikanska republiken, Congo DRC och Kamerun. Fler andra är på deras radar.
Att lära sig mer om Afrika är extremt inspirerande vilket inte minst mina söner tycker. Att väcka deras intresse för Afrika var inte svårt. Men ack så viktigt då Afrika kommer att var de kommande decenniernas snabbast växande kontinent. Främst då de mellersta delarna, eller det riktiga Afrika som innevånarna säger.
Man får frågan om risk att investera i Afrika och om det är svårt. Svar ja, det är såklart risk som i all business och visst är det svårt. Men precis om i andra länder så är det viktigaste människorna. Hittar man rätt människor så löser man problemen tillsammans. I Mpost känns människorna som driver bolaget grymt bra och förutsättningarna känns verkligen lovande.