Hanoi inspirerar med entreprenörskap i öl

Vi besöker den spännande staden Hanoi i Vietnam. Ett land som kokar av entreprenörskap och nybyggaranda. Överallt flödar kreativiteten och det myllrar av mikroföretagare på gatorna.


En entreprenör som vi besökte heter Nguyen Van Coung. Med en bakgrund från bryggerijättar som Carlsberg och Budweiser tog han steget att startade ett eget bryggeri med namnet C-Brewmaster. Bryggeriet är specialiserat på craft beer och det som gör detta så intressant är fokus på brett specialsortiment istället för volym.


Bryggeriet sysselsätter ca 20 personer och ligger i utkanten av Hanoi. Bolaget har även ett bryggeri i Ho Chi Minh City.


Med väldigt små volymer har bolaget redan skapat ett 60-tal olika ölsorter. Här ser vi ölsorterna Smoked, Honey och deras egen Stout.


En öl som verkligen sticker ut är Tsunami med en alkoholhalt på 29,5%. Den varken provade vi eller var speciellt sugna på.

Däremot fick vi prova öl med smak av rosor, ginger, lemon grass och deras vita öl. Samt en ölglass. Tillsammans med vietnamesisk mat kombinerades öl med spännande effekter.

Det som är inspirerande är när entreprenörer hittar nischer där man inte alls har volym som mål utan istället jobbar med små volymer, är snabbfotad samt kreativ. Nästan ingen smak verkar vara främmande att testa. Kunderna är väl utvalda och lojaliteten hos dem är stor. Med entreprenörer som Van Coung och hans C-Brewmaster kommer nya spännande initiativ både att bredda marknaden och nå nya kundgrupper.