Tänk att man kan bli så exalterad av nötter


Ett alldeles nytt projekt för mig är en investering i en startup som heter Astronut – med devisen ”ät nötter som en astronaut”. Jag fick idén presenterad i slutet på sommaren och jag blev exalterad.
Bakom detta står entreprenören Ola Eriksson. Ola och jag har känt varandra i många år utan att våra entreprenöriella vägar korsats. Men nu var det dags. Under ett inspirerande möte på Fågelsången fick vi möjlighet att prata nötter och ta denna kylslagna bild.


Bakom den coola designen ligger kreativa och duktiga Jesper Holm och hans Designstudio. Även Jesper har jag jobbat med tidigare och kul att ha ett gemensamt projekt igen.


Som så ofta visar det sig att saker och ting flätas samman. På min resa till Kenya i oktober besökte vi en plantage för cashewnötter med tillhörande fabrik och möjligheter skapas. I ett helt annat projekt, även det i Kenya dök jag på möjligheter att producera torkad frukt (som också ingår i Astronut-mixarna). Att alltid tänka möjligheter är i entreprenörens DNA och här finns det massor av den varan.

Nästa sammanträffande är Thailand ditt vi åkte av andra skäl. Under en vecka i Bangkok fick vi möjligheten att besöka både fabriken som gör burkarna och de som fyller på innehåll.


Burkarna tillverkas av Crown, världens största företag inom aluminiumburkar. Här ser vi Anneli och mig tillsammans med deras representant Steve Yates. Bara det att Ola lyckats med att få access till deras fabrik är unikt och ett kvitto på att de tror på oss. Vår första batch var 10.000 burkar, 2,5 promille av de  4 miljoner burkar de producerar per dag. Bara att ställa om maskinerna för dem är ett jätteprojekt (och kostsamt), så vi är väldigt glada att vi får den här möjligheten men måste naturligtvis höja volymerna rejält. Att vi dessutom fick träffa deras innovationsteam och höra hur det arbetar med hållbarhet, smarta lösningar och utveckling var inspirerande.


Så här ser en burk ut innan och efter att den formats. Trycket på aluminiumburken är av högsta klass.


Här ser vi en av flera linor som spottar ut de 4 miljoner burkarna om dagen. Häftigt att få se hela processen.

Vi har även träffat företaget som fyller de olika mixarna i burkarna. Även detta företag ligger i Bangkok och heter Covernut.


Till skillnad mot Crowns 26.000 medarbetare runt om i världen har Covernut 20 stycken så skillnaderna är extrema. Men också ett tecken på hur stora globala företag samarbetar med små lokala. Här syns vi tillsammans med ägarna till Covernut.


Fabriken är inte så stor men man har mark för att bygga mer. Vi är första exportkunden och man tar små steg för att bygga klokt framåt.


Mycket sker fortfarande semi-manuellt, men successivt automatiserar man.


Vi avslutar med en lunch och till vår överraskning hade krogen Suan Thip vid floden Praya en stjärna i guide Michelin (för femte året i rad). En lång och kreativ lunch med spännande och annorlunda rätter.

Skillnaden mellan det enorma företaget Crown och det lilla familjeföretaget Covernut är gigantisk. Men de behöver nästan alltid varandra. Någonstans i alla värdekedjor finns det lilla och någonstans ofta det stora. Den respekten för Astronut vi mötte hos Crown var imponerande samtidigt som jag känner att jag allra mest passar in i det lilla familjeföretagets situation med dess passion, drivkraft och målmedvetenhet.

Affärer är nästan alltid relationer. Under denna vecka kan vi summera inspirerande möten med engagerade drivna och sympatiska människor. Imorgon börjar de fylla vår första batch. Spännande. Glöm inte Astronut. Snart ses vi i en butik nära dig.