Swedish Tonic är ett härligt exempel på Uppsala som både Entreprenörsstad och Universitetsstad. Tre studenter på Universitetet deltog i tävlingen “Affärsänglarna” arrangerad av UNT. Deras pitch attraherade oss i Företagsänglarna så mycket att vi valde att investera i grabbarna. Att deras produkt var en tonic syrup var inte det som avgjorde utan deras grymma driv. Idéer kommer alltid efter människorna som skall genomföra det. Något som nu, fyra år senare visat sig vara en helt riktigt även denna gång.

I tisdags hade vi en väldigt inspirerande och givande tillväxtdag. Styrelsen tillsammans med några av företagets investerare skulle hjälpa den operativa ledningen att hitta rätt väg framåt. Hur skulle vi prioritera? Nya smaker? Nya marknader? Andra alternativ? Det är lätt att vilja göra allt, men en erfarenhet vi har är vikten av fokus.

Indelade i grupper fick vi uppgifter att sikta rätt framåt. Något som landade i en tydlighet och samsyn om vilken väg vi vill gå och var vi tror vi har störst möjlighet att växa. Dessutom med lönsamhet. Sen vet man egentligen bara en sak. Man får korrigera och ändra hela tiden. Men att staka ut en tydlig färdriktning är till god hjälp.

Swedish Tonic har dubblat omsättningen varje år hittills och prognosen är densamma 2020. Detta trots att vi drabbades hårt av coronan med totalstopp för exporter till Finland, Norge och Danmark samt att alla förhandlingar i andra europeiska marknader tvärdog. Men i härlig entreprenöriell anda startades ett samarbetsprojekt med Mackmyra whisky för produktion av handsprit. En annan åtgärd var att lasta bilarna fulla med tonic-flaskor och besöka dagligvaruhandeln. Dessutom har e-handeln fullkomligt exploderat.

När vi summerar resultatet efter juli ligger vi trots alla bekymmer på den budgeterade omsättningen. Inte på det sätt vi trodde, men likväl har vi klarat att ställa om på ett grymt bra sätt.

Vad som händer framåt skall vi inte avslöja. Men några nya smaker och naturligtvis en storsatsning på förra årets succé, GT-glöggen. Marknader, samarbeten, produkter och branding skall gå hand i hand, så en tydlig plan från veckans kreativa dag skall nu mejslas fram.

Så här ser sortimentet av mixers ut just nu. Mer kommer. Swedish Tonic är bara i början av resan. Ambitionerna är extremt höga och med bas i Sverige och övriga Norden, så är målet kunna växa vidare i världen i ett spännande och växande segment. Följ gärna vår resa på https://swedishtonic.com/

Så här kan man fotografera ledningen när man har en tonic som är gjord på bark. En del undrar varför vår tonic är gul? Har du någonsin kunnat se genom ett träd? Nej just det, äkta tonic innehåller kinabark och kinabarken är inte genomskinlig.