Krångligt, rörigt och effektlöst

Jag tror de flesta småföretagare börjar inse vilken administrativ belastning det har blivit för att kunna tillgodogöra sig regeringens olika så kallade stödåtgärder. Det är väldigt krångligt och rörigt samt att det tar alldeles för lång tid att få pengarna. Där har regeringen totalt misslyckats med två avgörande delar. Det ena är att göra det enkelt och tydligt. Det andra är att behovet av hjälp är akut. Superakut!

Första jättemissen är att företagen ansvarar för sjukveckorna ända till 1 april. Men under 2,5 veckor i mars har regeringen sagt åt alla med minsta lilla symptom att vara hemma. Ingen fel på att se till att folk stannar hemma. Men att inte ta ansvar för sjuklönen från det datumet är naturligtvis rena katastrofen. Dessutom får företaget tillbaka sjuklönen från 1 april i efterhand. Vem tror det kommer att gå snabbt?

Det andra är all röra kring permitteringar. Ägare och deras familjer skall inte omfattas. Sen efter ett tag skall ägaren omfattas men inte ägarens familj. Sen, efter många påtryckningar får även ägarens familj permitteras. Dessutom skall företaget ligga ute med pengar för hela lönen. Hur länge är oklart. Någon skall handlägga och godkänna om man är berättigad för återbetalning. Hur skall någon småföretagare kunna hantera allt detta mitt i krisen. Sen skall man göra en korrekt avstämning efter tre månader och missar du det måste du återbetala hela stödet.

Sen har vi hyresstödet. Det som Per Bolund sa att statliga företag skulle föregå med gott exempel och erbjuda skyndsamt. Bland annat statliga Jernhusen har hanterat detta uselt och skyller på att man väntar på “definitivt beslut”. Enligt uppgift från regeringskällor är beslutet bara formalia. Är det så att alltför många fastighetsägare har hjärtan av sten och betong? Vissa enstaka går före och hjälper, men många av de största kryper bakom formella myndighetsbeslut. Det brinner nu – då måste man vara framme och släcka nu. Eventuella felaktiga beslut får man rätta till i efterhand. Dessutom vet vi inte hur byråkratin runt detta ser ut innan något eventuellt är klart.

Ett beslut som hittills verkar lite mer genomtänkt är sänkt arbetsgivaravgift för 30 anställda. Där skall man enligt Skatteverket bara fylla i “ruta 62” så skall det fungera. Det skulle vara möjligt att deklarera första gången från idag den 6/4. När jag testade fanns det ingen sådan information alternativt var den så dold att den inte gick att hitta.

Om vi bortser från alla låneerbjudanden som är helt värdelösa för de flesta småföretagare, så finns anståndet med skatt och moms på Skatteverkets hemsida. Det skall man ansöka om, dvs inget som går med automatik. Fortfarande är det ca 6,7% ränta som gäller, dvs usla villkor.

Eftersom jag jobbar med många småföretagare så märker jag hur idiotiskt krångel man skapat. Ansökningar, otydliga regler, rörigt och väldigt byråkratiskt. Många företagare bävar för den administration detta leder till samt risken att göra fel eller inte kunna tillgodose stöden alls. Dessutom får man vänta på att pengarna betalas ut. Oklart när. Det är ju för f-n nu det behövs!

Som detta är utformat förstärker det bara bilden av att regeringen inte har en aning om den verklighet småföretagen lever i. Många småföretagare jag träffar känner sig helt svikna och har insett att regeringens stöd är rena rappakaljan.

Varför har man till exempel inte utsett en fokusgrupp med 10-20 företag som man testat regler, administration och byråkrati på. Hur kan regeringen med alla dessa experter skapa sån jäkla röra för de som drabbas allra mest. Pinsamt. Men det kanske är när 50.000 företag gått i konkurs man upptäcker hur viktiga alla dessa företag var för samhället. Då är det för sent!

Entreprenörspodden