Idag är det Singles Day i Kina. Dagen som bara innehåller ettor. 11/11 är för kineserna vad på Black Friday och Cyber Monday är för amerikanerna (nu även på många andra håll). Man kan tro att det är ett nytt påfund, men det startade på Nanjing University redan 1993. I början för att fira att man var singel och något av en anti-Valentine Day. På senare år har den formligen exploderat i och med att e-handeln i Kina tagit fart. Naturligtvis med Alibaba i huvudrollen och som det stora dragloket.

Här i Shenzhen syns den i alla butiker och på nätet. Även i Sverige uppmärksammas den numera och frågan är om den inte kommer att bli ännu en av alla dagar som skall driva handel.

Single Day är helt galet här i Kina. De första nio timmarna sålde Alibaba för 220 miljarder kronor!! Då skall man veta att det säljs på många andra plattformar och i butiker också. Single Day har blivit en säljsuccé och förra året sålde man lika mycket på första timmen (mellan 00-01 på natten) som det såldes totalt på Black Friday och Cyber Monday. Vi får se hur det går i år, men nog verkar det vara fler än de som är singlar som passar på att handla en dag som denna.

På kontoret på Wework i Shenzhen märker man också av det.

Här köas det för att köpa varor till specialerbjudanden från företag som ställer ut varor på kontoret idag. För att bli på extra bra köphumör bjuder man på bakverk, frukt och smoothie. Det är bara att hänga på och vem vet, man kanske kommer hem med en billig mikrovågsugn…