Det kanske är en lite konstig titel på något som skall passa in under temat entreprenörskap, men det handlar om företagande i allra högsta grad.

Under vår resa i Thailand hade vi några dagar i Bangkok. Vi anmälde oss till en rosévinsprovning på rooftopen “Spectrum” på Hyatt hotell. När vi kom upp på rooftopen mötte vi värden för eventet. Hej välkomna, jag hör att ni är svenskar. Mannen bakom provningen var rosévinsentreprenören Bodvár Hafström och vi skulle testa tre av hans roséviner.

Så här magnifikt såg det ut med utsikten över Bangkok bakom oss. Naturligtvis blev det ett grymt uppskattat och kul event.

Vi sa att vi skulle höras av hemma i Sverige och ses vid tillfälle. Ni vet hur det brukar bli. Det blir inte av. Men har man sagt att man skall ses så brukar i alla fall jag se till att det blir av. Sagt och gjort, i veckan som gick sågs vi.

Det är egentligen nu det spännande börjar. Bodvár berättade om sitt företagande. Om hur hans familjer har en lång entreprenöriell historia med familjen Hafström som rullat cigarrer sedan mitten av 1800-talet på ena sidan och spritentreprenören Grönstedts (mest känd för de flesta för Grönstedts Cognac) på den andra sidan.

Men Bodvárs resa är i rosévinet. Och den stora marknaden är i USA. Där har Bodvár hittat ett marknadsgap där rosémarknaden var obearbetad. Med en grym känsla för PR och hur man skapar hype kring ett varumärke har han lyckats bli den ledande aktören i USA.

Ett exempel på smart PR är skapandet av USA:s officiella “National Rosé Day”. Andra lördagen i juni och massor med media, TV-soffor och uppmärksamhet. Naturligtvis säljs massor med flaskor av Bodvár rosé.

Nästa stora grej är att man kontaktat honom från Bermudas och att Bermuda vill bli “Official Rosé Island”. Man kan inte låta bli att imponeras av vad det går att skapa med smart marknadsföring. Men sen skall man inte glömma att Bodvárs rosévin faktiskt är det godaste jag smakat. Passar alla oss som inte vill att rosévinet skall vara för sött.

Det Bodvár lyckats med är att hitta ett marknadsgap. I USA var rött och vitt de viner man drack medan rosé var undantaget. Som entreprenör är det en våt dröm när man ser att det finns ett område där konkurrens saknas. En Blue Ocean som det kallas och om man är ledande är man “Category Captain”.

Du kan stöta på Bodvár på alla möjliga events i Miami, Hollywood, Cannes eller Marbella för att nämna några. Vi stötte på Bodvár och hans viner i Bangkok och Asien är nästa stora satsning. Om du dessutom ser Paris Hilton eller Malin Åkerman dricka rosé är det med all säkerhet någon av Bodvárs no 1, no 5 eller no 7.

Nu väntar vi bara på att Uppsalas barer och restauranger tar in Bodvárs viner. För visst vill vi dricka svenskt rosé i sommar.

Ja, just det – vem är Mr Rosé? Jo i Thailand där rosévin fortfarande är väldigt ovanligt, har jag fått förbeställa för att få torrt gott rosévin. Det har lett till att jag kallas Mr Rosé i Khao Laks restauranger. Inget dåligt smeknamn och det passade extra bra när jag fick hänga med Bodvár himself.