Förra veckan fick Maria klara sig själv när det var dags att sända live i Entreprenörsstaden Uppsala. Hoppas ni passade på att lyssna på gästande Anna-Lena Holmström från Svenskt Näringsliv och Mohamad Hassan (L).

Själv var jag på resande fot och hade väldigt spännande möten i Japan. Förutom en mässa i Tokyo tog vi Japans snabbtåg Shinkansen till Nagano. Orten som mest är känd för vinter-OS. Målet med trippen var att träffa en svensk/japanskt entreprenörspar och försöka hitta ett sätt att etablera en e-Commerce i Japan.

Som alltid så är det relationer som är grunden till affärer. Shima och Sebastian Benediktz som är delägare i bolaget Sino-Etail träffade jag i Tokyo för ett drygt år sedan. Då hade vi inget konkret projekt att samtala kring, men en relation startade. När vi sen beslutade att The Friendly Swedes först marknad med egen e-handel (vi finns redan på Amazon i Japan) var det naturligtvis Sebastian som vi kontaktade. Nu har vi kommit ett steg längre och ett konkret samarbete ligger på bordet och vi hoppas ha vår egen e-handel på marknaden innan jul.

Vi valde Japan av flera skäl. Dels är det ett land som är väldigt positivt till Skandinavien i allmänhet och Sverige och Finland i synnerhet (t ex galna i Mumin och det finns en egen sverigeby med bara japanska innevånare). Dels för att vi hade en kontakt som vi kunde påbörja diskussionerna om ett samarbete med och dels hade vi redan en logistik-lösning via Amazon.

Ibland känns det naturligtvis lite avlägset att ta sig till andra sidan jordklotet och försöka göra affärer. Men det stora avståndet ligger inte i antalet kilometer utan i det mentala motståndet (språk, kultur mm). Sen är det såklart ett äventyr att ge sig iväg på nya marknader, men det är svårt att hitta något mer stimulerande än att vara delaktig i projekt som detta. Nu är det bara det svåraste kvar. Att lyckas med säljet. Men det skall vara svårt, då är konkurrensen mindre.