Är Uppsala Kommun “mission impossible”?

Igår skrev Maria om känslan kring Uppsala kommuns nya bottennapp när det gäller företagsklimatet. Min upplevelse skiljer sig inte från Marias men jag skall försöka beskriva det ur ett annat perspektiv.

Lite bakgrund: Redan för över 10 år sedan skrev jag en kritisk krönika om att kommunen hade problem med attityden i relationen med företag. Raskt fick jag äta lunch med dåvarande KSO Fredrik Ahlstedt och fick veta att attityden var det inget fel på men visst fanns det brister i servicen. Lite överraskande eftersom jag tror de flesta upplever att allt börjar med attityden. Men vi hade en trevlig lunch och kändes att vi jobbade åt samma håll.

Om man sedan följer utvecklingen genom åren så kommer vi tillbaka till samma problem. Attityden, attityden attityden… Den uppfattas som usel av Uppsalas företagare år efter år. För att strö ytterligare salt i såren kan vi se rankingen av attityder hamnar på plats 272 (tjänstemän) och 274 (politiker) av 290. Det som räddar Uppsala från ännu mer pinsamma placeringar är “tåg, vägnät och flyg”, “mobilnät och bredband” samt “tillgången till kompetens”. Det som handlar minst om kommunpolitik. Utan dem hade vi hamnat bland de absolut sista.

Nu inser ju de flesta att Uppsala Kommun inklusive kommunala bolag med totalt 18.000 anställda är en tung pjäs att förändra. Men det klart att det går. Här tror jag det stora problemet är ledarskapet. Jag tror (utan att veta såklart) att ordet företagare sällan eller nästan aldrig nämns i kommunstyrelsen. Jag tror inte heller att Kommunstyrelsens ordförande och Stadsdirektören startar dagen med att undra hur det går för Uppsalas företagare (Kommunens intäktskälla nr 1). Något som borde ligga högst på den politiska chefen och stadsdirektörens bord. Varje dag! Precis som chefen för ett företag alltid måste tänka kund och kundnöjdhet varje dag. Jag tror också att alla vet att kultur går inte att delegera. Man gör som chefen gör. Pratar Erik Pelling och Joakim Danielsson dagligen om vikten av företag så är chansen mycket större att andra följer med och det blir förändring. Jag tror tyvärr att fokus på företagande hör till undantagen och troligen mest frekvent inför och efter varje års ranking om företagsklimat.

I min värld så har egentligen kommunens tjänstemän och de folkvalda en huvuduppgift över alla andra. Det är att serva och underlätta för företag och kommuninnevånare så att alla på bästa sätt kan bidra till kommunens utveckling. Med dålig attityd, konkurrerande verksamheter och service under all kritik blir det motsatt effekt. Samtidigt är det lite lätt att se Uppsala Kommun som lite “Fat Cats”. Det går ju bra för Uppsala, varför klagar ni? Men på det sättet varken kan man eller får man tänka. Tvärtom borde man gråta floder av tårar över all missad potential på grund av kommunens haveri i samarbetet med företagen. Men jag upplever att man gråter mer över den usla rankingen än skadan det dåliga klimatet betyder.

Under åren har jag och många andra företagare suttit i mängder med möten, näringslivsdagar, disting, styrgrupper och gud vet vad. Vi får ständigt veta hur viktiga företagen är och att vi engagerar oss. Vi är många som gärna lägger energi och timmar för att helt utan ersättning bidra till samarbetet mellan kommunen och företag. Även efter årets bottennapp får vi frågan om att vi borde engagera oss mer. Jag säger nej tack!! Om man lagt så mycket möda under alla år utan effekt, då fungerar inte det sättet att bidra. Jag är trött på att vara alibi för att man skall kunna säga att man pratat med näringslivet när det aldrig blir verkstad.

Om jag fick önska tre saker:
1) Prata företagande varje dag på högsta nivå (börjar hos KSO och Stadsdirektören). Var nyfiken, utmana organisationen och tänk företagen som er viktigaste kund och intäktskälla.
2) Se engagerade företagare som pulsådern i kommunen och smittas av vår energi. Se oss inte som problem när vi vill göra saker och kan vara lite krångliga utan som möjliggörare.
3) Tid. För en företagare är tid ofta en avgörande faktor. Allt från hur snabbt man får besked om ett tillstånd till hur effektivt man kan bygga om en gata. Gör allt för att öka snabbheten.

Både Maria och jag kan vara lite jobbiga ibland, men vi har bara ett syfte. Vi vill hjälpa till att få ett bättre Uppsala med det lilla vi kan bidra med. Se vår kritik som ett engagemang och hjälp till att bli bättre och undvik taggarna utåt. Släpp även målet med rankingen. Se till att göra ett superbra jobb så kommer rankingen som ett brev på posten. Så till rubriken – är “Uppsala Kommuns företagsklimat mission impossible”? Inte alls. Men det krävs en jäkla massa jobb och det börjar med ledarskapet.

Entreprenörspodden