Jag har jobbat med arbetsmarknadens utmaningar i 20 år. Det har hänt förr att branschen “brakat loss”. Minns ni diskussionen om jobbcoacherna 2009, när den ena skandalen efter den andra avlöste varandra? Arbetsförmedlingen lyckades knyta till sig allt från schamaner och änglasiare till aktörer som ägnade sig åt pengatvätt eller mutbrott. Det var inte särskilt roligt att jobba i branschen då.

Några år senare lanserades etableringslotsarna. Återigen brakade galenskaperna loss. AF ställde inte tillräckligt höga inträdeskrav på vem eller vilka som fick hjälpa nyanlända invandrare in i det svenska samhället. AlphaCE var mycket framgångsrika i detta uppdrag, men det spelade ingen roll. Skandalerna eskalerade i media och till slut stängdes uppdraget ned.

Det har hänt mycket i branschen sedan de två ovannämnda uppdragen lanserades. AF har till exempel blivit bättre på att upphandla och kontrollera sina leverantörer. Branschen har också mognat. Vi är många som jobbat länge i branschen. Det finns metoder, processer och IT-system på plats – verktyg som med fördel går att skala upp. Det finns också arbetssökande som har erfarenhet av oss kompletterande aktörer från tidigare perioder av arbetslöshet. Det underlättar för både dem och för oss leverantörer.

Samtidigt är jag orolig för den utveckling som väntas under 2021 och 2022. Snabb ökning av arbetssökande som ska få hjälp av oss kompletterande aktörer kommer att locka till sig oseriösa aktörer och lycksökare. Jag vet, jag har sett det förr.

Nu hoppas jag att journalister, politiker och tjänstemän på myndigheten kan skilja på äpplen och päron nästa gång det blir en skandal. Det finns dem som vill väl och som har höga ambitioner (de kan förstås också göra fel) samtidigt som det sannolikt kommer att dyka upp nya oseriösa aktörer som inte har en tillstymmelse till ambition att göra rätt. De ska bort! De ska inte ha förtroendet att jobba med arbetssökande för skattepengar.