Dags att lyfta entreprenörerna

I tider av social isolering, då många branscher och företag möter stentuffa utmaningar, behövs det människor som ser möjligheter när andra ser problem. Det behövs inspiratörer och vinnarskallar. Det behövs nyfikna personer som gillar förändring. Och det behövs människor som kan skapa handling när andra bara pratar…

Kort och gott behövs det entreprenörer.

I mitt nätverk finns det flera entreprenörer som redan skapat affärsidéer av de problem som dykt upp under 2020. Dryckesproducenten som i våras ställde om och blev leverantör av handsprit eller konferensanläggningen som lanserade digitala julbord för att personalen inte skulle bli sysslolös i december är två konkreta exempel på hur man som entreprenör försöker skapa affärsnytta av något som egentligen är ett problem.

Som entreprenör kan man ofta känna sig ensam. Ibland jobbar man i motvind mot trögrörliga myndigheter som inte riktigt förstår poängen med att förändra sig. Ibland kan det vara svårt att få med sig sin organisation på förändringen.

Det senare har faktiskt aldrig varit ett problem för mig. För även om jag ofta får förmånen att stå på scen för att ensam ta emot pris för det jobb som mina kollegor har gjort – som i exemplet på bilden – är det alltid kollegorna och teamet som driver mig framåt, aldrig tvärtom. Det är i verksamheten jag hittar energin, kraften och glädjen.

Däremot kan jag ofta bli frustrerad över att myndigheter och andra inte riktigt ser eller förstås den potential som finns i entreprenörskapet. Det är synd. För nu behöver vi entreprenörerna mer än någonsin. Vi behöver nyfikenheten, nytänkandet och handlingskraften för att pressa tillbaka arbetslösheten igen.

Så känner du en entreprenör – skriv några peppande ord på sociala medier eller varför inte slå en signal och berätta att de behövs.

Entreprenörspodden