God kommunikation i sociala medier kräver kompetens, fingertoppskänsla, förnuft och kreativitet. Och kanske det viktigaste av allt, inkludering. Jag ställer mig frågan, hur kan så många glömma bort det sistnämnda, trots att det för en kommunikatör, är en avgörande del i ett väl utfört hållbarhetsarbete? Inkluderande kommunikation är långt ifrån bara etnicitet och sociala strukturer. Det märker vi som allra mest nu. Nu när vi befinner vi oss i en tid som många av oss aldrig tidigare har upplevt. En upp och nedvänd värld med mängder av kontraster. En polarisering under ytan där det råder fullständig oro i ena änden och total ignorans i den andre. Hela branscher lider samtidigt som andra branscher ser ökad försäljning till följd. Där vi i ena änden har människor som inte funderar så mycket mer än över hur de ska “överleva” en karantän och i andra änden de som lever med ständiga tankar kring krisens konsekvenser på befolkningen, samhället och världen. Och så allt däremellan.

Hur är man inkluderande när vi har nya extraordinära aspekter att ta hänsyn till?

Det som kan provocera kan på samma gång uppmuntra. Det som kan förlöjliga kan på samma gång driva utveckling. Det som kan förminska kan på samma gång skapa hopp. Det som kan skapa rädsla kan på samma gång skapa förändring. Det handlar om att balansera på en knivsegg. Att väga med hög precision och ibland kanske våga ta ställning och riskera att vissa kunder lämnar, men som förhoppningsvis resulterar i en ännu starkare lojalitet hos de som är kvar och ett starkare varumärke. Det är extraordinärt svårt. Men möjligheten att göra skillnad är också stor.

För att lyckas med detta behöver du se till att ditt företag har en själ och bottna din kommunikation i dess hjärta. Det är en fråga mycket större än kommunikation, men det är en förutsättning och faktiskt en naturlig följd i ett samhälle där vi blir cyborgs och AI blir en naturlig del av vår vardag. Debatten kring AI har sedan länge präglats av de etiska och moraliska aspekterna och dess konsekvenser, vilket kräver ett mycket större engagemang och en medvetenhet kring filosofiska och existentiella frågor hos företag. Företag som utvecklas till att bli mer än bara sina produkter, tjänster, teknik och lösningar. Till organismer med samhällsviktiga åsikter, tyckande och tydliga värderingar. Vi kan kalla det själifiering och det går hand i hand med hur värdebringande AI görs. Kanske har pågående kris inte enbart skyndat på digitaliseringen utan även själifieringen av företag och organisationer. Och vilket samhälle får vi då? Ingen vet hur det kommer se ut, men alla vet att det inte kommer bli som förut.

Charlotte da Silva
CEO Salgado Kommunikation AB